Бібліотек@ - територія інтерактивної взаємодії


Лауреати 2020




Конкурсна робота 

лауреата 3-го (всеукраїнського) етапу 

Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека - 2020» 

в номінації «Модель бібліотеки Нової Української школи»



«…бібліотеки – це свобода.
Свобода читати, свобода думок, свобода спілкування.
Це освіта, це розваги, це створення безпечних просторів,
 а також доступ до інформації.»
Ніл Ґейман: Чому майбутнє залежить від бібліотек, читання та уяви?


      Шкільна бібліотека є важливим складником сучасного освітнього середовища, центром інформації в навчальному закладі, саме від її ресурсів і послуг залежить якість та зміст навчально-освітнього процесу. В час впровадження Нової української школи, пропорційно зростають соціальні вимоги, змінюються підходи до навчання та зміст освіти. Шкільна бібліотека не може залишатися книгосховищем, вона повинна змінитися. Тим більше, що нових книжок надходить недостатньо. Тож бібліотека стає більше подібною на простір інформаційної взаємодії та соціально-культурної комунікації учасників освітнього процесу, де вся діяльність тісно повязана з новітніми інформаційними технологіями, проектною дільністю. Шкільні бібліотеки призначені для забезпечення якісного бібліотечно-інформаційного обслуговування учасників освітнього процесу та надання допомоги педагогам у всебічному розвитку особистості з глибоко усвідомленою громадською і соціальною позицією, системою наукових знань відповідно до інтересів Української держави.
            Основна мета діяльності шкільної бібліотеки Виноградівської ЗОШ І-ІІІст. № 3 ім. Жігмонда Перені - об'єднати довкола бібліотеки вчителів, учнів та їх батьків створивши інформаційний центр підтримки освіти та пізнавального дозвілля "Бібліотек@ - територія інтерактивної взаємодії" на базі шкільної бібліотеки. Що дасть можливість удосконалити систему обслуговування всіх учасників навчально-освітнього процесу та використовуючи бібліотечні ресурси і доступ до інформації, перетворити у центр дослідження, відкриття, творчості та інноваційної педагогіки.
     Виходячи з особливості організації учбової діяльності та програми розвитку Виноградівської ЗОШ І-ІІІст. №3 імені Жігмонда Перені, основними завданнями роботи бібліотеки є:

  • Впровадження нових Державних стандартів освіти у роботу бібліотеки, зокрема напрямку формування вмінь та навичок самостійної роботи з дитячою та навчальною книгою у наймолодших читачів.
  • Інформаційний супровід освітнього процесу, пошук і створення нових інформаційних ресурсів для потреб читача в освітньому просторі.
  • Формування в учасників освітнього процесу медіаграмотності, виховання медіакультури інформаційної компетентності, культури читання, формування вмінь користуватись бібліотекою (її послугами, книгою, довідковим апаратом, базами даних, розвиток творчої думки), пізнавальних здібностей та інтересів школярів, забезпечення росту професійної компетентності педагогів.
  • Виховання у школярів культури, національної свідомості, шанобливого ставлення до книжки як головного джерела знань.
  • Формування універсального, бібліотечного фонду, який відповідає змісту навчання у освітньому закладі. Створення баз даних інтернет-ресурсів попредметно «На допомогу вчителю…», «Куди піти вчитися», «Не встигаєш читати – слухай!», БД підручників та основного фонду літератури.
  • Формування ДБА (довідково – бібліографічного апарату), використовуючи традиційні і сучасні електронні носії інформації з метою багатоаспектного бібліографічного розкриття бібліотечного фонду.
  • Організація бібліотечного медіа гуртка з метою формування в учнів критичного мислення, популяризації книги і читання та підвищення престижу освіченості і культурності, виходячи як з потреб закладу освіти, так і з природних прагнень особистості.
  • Підвищення авторитету шкільної бібліотеки, збільшення її ролі в освітньому закладі.
Змінюються шкільні програми, зростає інтелектуальний рівень учня. Усі ці зміни і змушують замислитися над майбутнім шкільної бібліотеки.

Діяльність шкільної бібліотеки вибудовується за трьома основними напрямками:

           Ідея створення саме такої моделі виникла після проведеного міні-дослідження шляхом опитування учасників навчально виховного процесу в школі, які хотіли б бачити бібліотеку більш сучасною, з новими послугами та можливостями.

BOOK-ЛОКАЦІЯ

                                 – це територія читання, основа бібліотеки. Це:

Це пошук спонсорів та додаткових джерел фінансування для поповнення книжкового фонду літературними доробками місцевих авторів, фонду художньої літератури.
До послуг користувачів традиційні бібліотечні послуги:

  • 👍отримання інформації з книжкового фонду шкільної бібліотеки та видача книг для користування;
  • 👍використання ДБА бібліотеки, інформаційне обслуговування;
  • 👍отримання бібліотечно-бібліографічних та інформаційних знань, навичок і вмінь самостійного пошуку та користування бібліотекою і книгою.
  • 👍участь в заходах, що проводяться шкільною бібліотекою.
  • 👍кожен користувач має можливість стати активним учасником Ради бібліотечного активу, надаючи практичну допомогу в роботі шкільному бібліотекарю.
Регулярна робота з виховання в учнів бережливого ставлення до книг у формі індивідуальних бесід при видачі літератури. Започаткована акція «Зроби книжці новий MAKE-UP».
          У Виноградівській ЗОШ І-ІІІ ст. №3 імені Жігмонда Перені навчаються діти представників угорської нацменшини, які спілкуються переважно на угорській мові, тому шкільна бібліотека велику увагу приділяє популяризації книг на українській мові. З метою розвитку в учнів відчуття краси українського слова, любові до читання української книги, усвідомлення ролі української мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовності вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях, а також привернення уваги до друкованої книги та популяризації читання шкільна бібліотека використовує найрізноманітніші бібліотечні засоби:

До прикладу, виставка-інсталяція у формі новорічної ялинки: "Книжкові новинки до бібліотечної ялинки". біля якої учні декламували вірші, співали пісні на українській та угорській мовах (що розвиває навички міжкультурного спілкування), ствоюючи Різдвяний святковий настрій. А ще було знайомство з новими книгами і Різдвяні подарунки виготовлені власними руками.
        З метою формування в учнів національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших в шкільній бібліотеці проведено ряд нетрадиційних уроків, інформаційних годин та презентацій: "В єднанні сила і міць держави",         "День МИРУ!",    "Крок до Європи",        "Тиждень правових знань",         "Перший урок в бібліотеці",        "Крокуємо країнами Європи",    "Героям Небесної Сотні присвячується",        "Україна в моєму серці",        "Тиждень правових знань",        "Що таке толерантність?"   та ін.
      З метою формування в учнів уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя. екологічної свідомості та популяризація здорового способу життя в бібліотеці проведено ряд диспутів, обговорень, презентацій, екскурсій: "Як захиститися від вірусів.",    ""На лісовій галявині" екологічна стежина",    "Слідопит іде по сліду",        "Енергетичні напої ЗА чи ПРОТИ?",    "Що буде якщо викурити пачку цигарок?",    "Живи цікаво та безпечно",    "Тату та пірсинг – за чи проти?",    "Той квітень не забудемо ніколи",        "Толерантне ставлення до ВІЛ-позитивних" та ін.


КРЕАТИВ-ФОРУМ

  • територія творчості, де можна знайти друзів, однодумців, втілити в життя найнесподіваніші задуми, використовуючи для цього всі ресурси, і в першу чергу інформаційні;
  • своєрідний простір для натхнення, покликаний стимулювати до творчості, де читачі можуть отримати доступ до першоджерела інформації – книги;
  • перегляди фільмів, занятих за мотивами книжок;
  • майстер-класи з виготовлення ручних виробів, тут можна і помалювати, і зробити фотосесію;
  • простір для проведення тренінгів для Активних громадян та навчальних тренінгів для вчителів, завдяки відкритому та гнучкому дизайну бібліотеки;
  • підвищення авторитету шкільної бібліотеки та збільшення її ролі в навчально-виховному процесі школи.
      Робота шкільної бібліотеки – надзвичайно багатогранна. Це й інформаційний центр, де учні отримують корисну інформацію, розвивають читацький смак, формують любов до книги, це й світ відкриттів, світ творчості, де формується читач-творець.
     Бібліотека пройшла процес «від зібранная до зберігання» і трансформується у «від зібрання до творення».
         Для досягненні поставлених цілей шкільна бібліотека реалізує ряд проектів:
А також внутрішньо бібліотечні проекти спрямовані на популяризацію книги та читання.
      Така проектна діяльність шкільної бібліотеки спрямована на формування соціальних і громадянських компетентностей у школярів, надає учням можливість відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади розвиває відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (бібліотека, школа, громада тощо).
Бібліотекав школі – це територія творчості, де можна взяти участь в майстер-класах: "Як народжується мультфільм?",      "Капелюшок для Сніговичка",       "В передчутті Різдва",       "В очікуванні Різдвяних свят",       "Підготовка до свята "Золота осінь"",        "Найкращий подарунок - це подарунок зроблений власними руками",       "Пасхальні композиції",          "Орігамі – мистецтво складання бібліотечних їжачків",          "Власні ручкироблять модні штучки",          "Їжачки від першачків",      "Активні та непосидючі".
Бібліотека в школі - це фотозона, де кожен бажаючий знайде для себе сюжет: "На порозі дорослого життя",          "Прощання з шкільною бібліотекою      2017,      2018,      2019"

ІНТЕЛЕКТ-ПОРТАЛ

- це місце, де учні та вчителі можуть відкривати і досліджувати світ, одночасно підвищуючи свої навички та можливості за допомогою відкритого, безперешкодного доступу до знань та інформації. Це
Це - інформаційний супровід освітнього процесу: пошук, обробка та систематизація інформації для надання у користування учасникам освітнього процесу навчальної, науково-популярної та художньої літератури; створення бази даних інформаційних ресурсів напрацьованих педагогічними працівниками закладу освіти.

             В умовах інформатизації школи і суспільства першочерговим завданням для шкільної бібліотеки стало впровадження в діяльність інформаційно - комунікаційних технологій, які допоможуть зробити бібліотеку більш доступною, привабливою та ефективною. Адже використання комп’ютерних технологій – необхідна умова формування сучасного іміджу шкільної бібліотеки. А найголовніше – інформатизація бібліотеки відкриває широкі можливості самостійної творчої роботи школярів, підвищує відсоток якісної підготовки домашніх завдань, зменшує витрати часу на пошук необхідної інформації, робить доступ до будь-якої інформації відкритим.
          Поряд з традиційними послугами завдяки інформаційним технологіям бібліотека надає
ІННОВАЦІЙНІ БІБЛІОТЕЧНІ ПОСЛУГИ
  • 👍обслуговування користувачів інформацією з Інтернет–мережі;
  • 👍допомога у пошуку в мережі Інтернет творів за шкільною програмою та інформації для рефератів та повідомлень,
  • 👍перегляд мультиплікаційних та художніх фільмів знятих за мотивами казок, книг;
  • 👍віртуальні екскурсії;
  • 👍запис і збереження інформації на електронних носіях;
  • 👍надання ПК для самостійної роботи;
  • 👍допомога в створенні електронної скриньки;
  • 👍допомога в пошуку інформації про можливості навчання в Україні та за її межами, надання інформації про волонтерську діяльність;
  • 👍допомога при реєстрації для проходження пробних ЗНО;
  • 👍підготовка до зовнішнього незалежного тестування тощо;
  • 👍можливість користуватись фондами бібліотек світу;
       До прикладу: ГАРЯЧА ПОСЛУГА💥 (допомога з реєстрацією на пробне ЗНО; вибору ВУЗу), МЕДІАГРАМОТНІСТЬ консультування школярів щодо роботи з ресурсами всесвітньої мережі. Надається допомога талановитим дітям представити свої роботи, використовуючи можливості Інтернету. В бібліотеці учні можуть виконувати домашні завдання, використовуючи електронні підручники; вивчати іноземну мову або перекладати текст; створювати відеороботи та мультфільми.
         Сила бібліотеки як навчального простору полягає в тому, що навчання відбувається за власним бажанням і починається з пошуку та дослідження інформації. Це простір де навчання відбувається методом гри. Для учня слово "вчитися" асоціюється з класом, партами, тишею і ніяк не відпочинком. Як перетворити нудне сидіння за партами в цікавий і захоплюючий процес навчання? Де як не в сучасній шкільній бібліотеці можна відійти від шаблону і об'єднати навчання з відпочинком?
Ламаємо стереотипи:
Бібліотека в школі - це майстерня моделювання розвитку громад,
Бібліотека в школі - це ігротека,
Шкільна бібліотека - це територія навчання.

Щоб творити потрібно постійно розвиватися, вчитися, підвищувати кваліфікацію. І ділитися власними напрацюваннями
      Змінюватися ніколи не пізно, а видозмінення шкільної бібліотеки в навчальному закладі – модернізація на краще! За три роки бібліотека повністю змінилася, оновилася, стала центром інтерактивної взаємодії учнів, їх батьків, вчителів та активних громадян міста.
      Завдячуючи адміністрації школи та за фінансової підтримки грантових проектів наданих Bethlen Gábor Alap та Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség(KMPSZ), Закарпатському францисканському місіонерському фонду, а також магазину «Севлюш» на сьогодні шкільна бібліотека має зручний, затишний, дизайнерськи оформлений простір для спілкування, де можна обмінюватися креативними ідеями, здобувати та поширювати нові знання. Оновлена зала бібліотеки зонована на комфортабельні зони для індивідуальної і спільної роботи, з наданням доступу до різних джерел інформації, облаштована новітнім обладнанням, активно включена в життя навчального закладу. Значно розширився спектр надання бібліотечних послуг. Завдяки цим досягненням, покращився імідж шкільної бібліотеки, збільшилося відвідування користувачами шкільної книгозбірні, учні почали тягнутися до книжок та читання. Про шкільну бібліотеку та її можливості почали говорити, адже це саме те місце яке відкрите і доступне для всіх учасників навчально-виховного процесу.

Сучасна оновлена книгозбірня впевнено перейшла до наступного етапу розвитку UPGRADE/УДОСКОНАЛЕННЯ (ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ).

5 коментарів: